13 September 2008

Gelagat anak-anak di bulan Ramadhan

Bulan Ramadhan kali ini disambut dan dihayati dengan penuh keinsafan, bulan yang penuh dengan keampunan dan rahmah Allah swt. Pandangan KP Ustaz Nik Abduh tentang bulan Ramadhan hendaklah disebut sebagai bulan Ramadhan bukannya bulan puasa kerana Ramadhan bukan hanya bulan menahan lapar dan dahaga. Hilang habis kelebihan Ramadhan sebagai bulan yang penuh gilang gemilang. Serulah ia dengan bulan Ramadhan.
Ramadhan kali ini Baihaqie mula belajar berpuasa sehingga ke hari ini cukup 13 hari dia berpuasa, belum tinggal atau ponteng puasa.
Walaupun ada pada suatu kali dia minta nak minum, dahaga katanya, letihlah, tok cekaklah, orang lain tak puasalah macam-macam katanya... tapi begitulah belajar berpuasa... puasa tetap kena puasa tak ada orang lagi yang mati kerana berpuasa, satu hari puasa bersamaan RM2.00, sebulan dia akan dapat RM60.00 (sebagai duit raya) tapi kalau tak puasa satu hari potong RM4.00.
Masa susah sikit masa nak kejutkan bangun sahur, jam 5 pagi punyalah syok tidurnya tiba-tiba kita kejutkan... masa makan sahurpun mata pejam tangan entah mengaga kemana... itulah Baihaqie... anak kawe hok sulung...
Atiq pulak kalau masa dia sahur esoknya dia puasa separuh hari, dekat Pasti sebab dia tak makan (cikgu dia cakap), balik rumah selongkar peti ais tapi bila dia tak sahur boleh pulak tahan sampai orang berbuka... pelik jugak ye... tapi begitulah budak-budak macam kita semua dulu... (macam sayalah) yang adiknya pulak Aisyah setiap hari puasa... tapi masa makan coklat bila tanya puasa ke tak masih lagi juga jawab dia puasa.. tak apa lah. Arisya anak yang bongsu tak payah cerita la.. tak tahu apa-apa apa itu puasa.
Hingga ke pertengahan Ramadhan ini nampaknya tak la teruk sangat dia orang berpuasa, senang sikit bangun sahur, siangnya tak nampak letih sangat.
Ramadhan ini juga buat julung-julung kalinya saya 'ter'jadi imam terawih di sebuah surau dekat kampung.
Disini dipastekan gambar gelagat anak-anak

Gelagat Baihaqie masa bersahur... mata tu pejam lagi


Pose 3 beradik

Arisya jadi superman main badminton

Arisya.. masih tak tahu apa itu puasa walaupun bangun bersahur


Aisyah Elly-Yin





Harapnya semoga anak-anak semua berpakat dan bertolak ansur setiap masa dalam setiap perkara... hingga demo semua besar lah.. Hak besar kena jaga hak kecik, hak kecik kena hormat hak besar... gitu adanya


Atiqullah must be no 1


Pose bersama sepupu dan mak sedaro mereka

7 comments:

me?!? i'm da tsu!!!~ said...

panda sek2 ni pOse weh!
cOme jadi gamba!!~

nora bahari said...

terima kasih kerana singgah di blog saya..
kecik-kecik lagi ye anak..
comey2 belaka..

=)

tuke gulai said...

buke tak cukup,tapi gi rama do'oh tak seko raa gitu mo lalu,sklo gak tak abih,semangat 16 sept bakalih,takpo 27 gerenti bereh tapi tak tau lg nasi gapo la...insyaalah palau plk

NNZ said...

memang suko tengok anak2 time bule posa nih.....

nik najmi said...

ahmad kantoi poso di blkg rumoh..
duk tgh make pise sedap2..
tibo2 ayoh dio muncul siap nga ambik gambar lagi..
ahmad,ahmadd...
kalu xsir poso pon, g make nusuk la..
hehehehe...

silo singgoh blog ambo...
http://najumi.retromalaya.com

nik nur syuhada said...

bijok abe buleh poso....cik da sini bangun kul 4...lagi awal...bukak poso pun awal ugak...hehehehe...tahniah2....duit raya tu kita bagi dua deh...
p/s:smart abe masa sahur...

abu haniff said...

tu tidur sambil makan ko makan sambil tidur????